Thursday, October 1, 2009

Karangan 12 - Pendapat/Fakta - Masalah Disiplin

Tajuk : Masalah disiplin dalam kalangan pelajar semakin meningkat. Nyatakan langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan masalah tersebut.
Masalah disiplin pelajar merujuk perbuatan atau salah laku yang melanggar peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah. Salah laku yang sering dilakukan oleh pelajar termasuklah ponteng, melawan guru, vandalisme, kekemasan diri, buli dan sebagainya. Oleh itu, pelbagai usaha perlu dilakukan untuk mengurangkan masalah tersebut.

Masalah disiplin dalam kalangan pelajar dewasa ini tidak boleh dipandang ringan, malah perlu diberi perhatian yang serius. Institusi keluarga merupakan faktor penting dalam pembentukan disiplin di sekolah kerana di sinilah asas disiplin diperoleh sebelum pelajar menjejakkan kaki ke alam persekolahan. Ahli keluarga merupakan orang yang bertanggungjawab memperkenalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan. Kasih sayang yang mereka peroleh akan menimbulkan kesedaran dan tanggungjawab sebagai anak dan pelajar.
Seterusnya, pihak pentadbir sekolah juga boleh menangani masalah disiplin pelajar dengan cara memperketat pelaksanaan peraturan sekolah, mengenakan hukuman yang berat kepada mereka yang terlibat supaya menjadi teladan kepada pelajar yang lain. Guru-guru juga perlu diberi kuasa sepenuhnya untuk melaksanakan peraturan sekolah selain tanggungjawab yang dipikul oleh guru disiplin. Persatuan ibu bapa dan Guru (PIBG) juga mesti memainkan peranan untuk menangani masalah disiplin para pelajar.

Selain itu, media massa turut memainkan peranan untuk mengatasi masalah disiplin pelajar. Media massa, khususnya televisyen tidak seharusnya terlalu mementingkan keuntungan, sebaliknya harus berperanan membentuk. Mendidik, dan menanamkan kesedaran kepada penonton. Program-program yang bercirikan keganasan dan seks patut dihentikan terus penayangannya kerana dikhuatiri akan mendatangkan kesan negatif kepada pelajar-pelajar.

Mata pelajaran Pendidikan Islam. Pendidikan Moral dan Sivik dalam sistem pendidikan adalah sangat penting dalam usaha untuk mengajar dan mendidik pelajar. Pendidikan agama yang kuat akan dapat mengelakkan pelajar daripada melakukan perkara-perkar yang negatif. Nilai-nilai moral akan diperoleh pelajar melalui mata pelajaran Pendidikan Moral dan Sivik. Pendidikan ini membantu pelajar membentuk peribadi mulia dan boleh membuat keputusan berdasarkan nilai moral diri, keluarga dan masyarakat.

Kesimpulannya, salah laku dan kemerosotan disiplin pelajar akan berterusan sekiranya pihak yang terlibat enggan berganding bahu untuk mengorak langkah bersama-sama menangani masalah ini. Jika dibiarkan berterusan , keadaan yang sedia ada boleh mengugat perkembangan pelajar dan sistem pendidikan di negara ini. Keperihatinan masyarakat bermaksud memberi kerjasama sepernuhnya kepada pihak berkuasa, khususnya pihak polis dalam menyampaikan maklumat serta membantu melaksanakan peraturan sedia ada.

58 comments:

  1. thank u for giving some karangan internet. it help me for school karangan.. thank u very much. i

    ReplyDelete
    Replies
    1. tank for your karangan it so help for my keja khusus pend moral

      Delete
    2. correct.acctually I want to give the same comment

      Delete
  2. assalam terima kasih atas contoh karangan ini

    ReplyDelete
  3. lol.thank you ar cikgu.
    student frm smk rantau petronas.
    u help a lot in my moral folio

    ReplyDelete
  4. andy lau said...

    thank for your karangan teacher.my Hong Kong student get to study more karangan from your karangan was given! thank you so much ... i love you !^^if free call me,0168281717

    ReplyDelete
  5. Thank for this karangan..but have some more karangan pendapat??∩.∩

    ReplyDelete
  6. Thanks...it helped me to inprove my malay essay...I'm ready to exam now!!

    ReplyDelete
  7. thank you so much.dis karangan help me in my homework

    ReplyDelete
  8. THANKS ! karangan anda telah menyelamatkan ujian lisanku . muacks

    ReplyDelete
  9. thx very2 much cikgu u help in my moral flio...thx again..

    ReplyDelete
  10. tq ciku saya tiru je...hahha..by the way thank you very much

    ReplyDelete
  11. ThankQ karangan ni dapat menjayakan karangan sy

    ReplyDelete
  12. thanks for yr karangan teacher, this help me vry much in my poor karangan...

    ReplyDelete
  13. terima kasih atas maklumat yang diberi

    ReplyDelete
  14. tq alots because this 'KARANGAN'help me to do my work

    ReplyDelete
  15. bosan la takde homework karangan .. cikgu saya tak kasi .. cuma terangkan je.. die tak garang .. huhuhu tak beshhh

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. wah!! huhu,.thanx a l0t! this esSay is vRy2 gud f0r impr0ving my malay essay language,..huhu

    ReplyDelete
  18. terima kasih kerana memberi contoh esei nih.. senang untuk saya ulang kaji :)

    ReplyDelete
  19. thanks bnyk2 c0z karangan ny membantu sy membuat kerja2 sy,,sy ske ngat..

    ReplyDelete
  20. karangan yang best !!!!!!!!!! i like it so much

    ReplyDelete
  21. Cikgu Azhar.. Sila Buat Karangan Jenis Pendapat T.Soalan: Bersukan Merupakan satu kegiatan yang berfaedah . Pada pendapat anda,apakahfaedah bersukan kepada rakyat dan negara .

    Pendahuluan : Bersukan Merupakan Satu Kegiatan yang baik dan perlu disertai oleh semua lapisan rakyat . Kini bidang sukan semakin penting kepada negara. Oleh Itu tidak hairan lah jika kerajaan sanggup memperuntukkan belanja yang besar bagi memajukan bidang sukan di negara kita . Hal ini disebabkan sukan banyak mendatangkan faedah bukan sahaja kepada rakyat malah kepada negara.

    Isi: (1) Bersukan akan Menyihatkan badan seseorang

    (2) Dapat Mewujudkan perpaduan dalam kalangan rakyat

    (3) Dapat mengisi masa lapang dan menhidarkan sosial terutama di kalangan remaja

    (4) Sukan di peringkat antarabangsa dapat mengharumkan nama negara.

    ____________________________________________

    Penutup Kesimpulannya .

    Tolong Ye Dengan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  22. bila dh bce karangan ney , tros ad smangat nk perikse !

    ReplyDelete
  23. oh! terima kasih......
    baru sye pham camne nk bt....
    thanks.

    ReplyDelete
  24. terima kasih..krangan ini bnyk mmbantu sy dlm mnyiapkn tugasan sy b'kenaan dsiplin plajar..

    ReplyDelete
  25. terima kasih! karangan ini banyak membantu saya!

    ReplyDelete
  26. thank you so much.....!

    ReplyDelete
  27. 10q so much..it helped me 2 do my karangan well........

    ReplyDelete
  28. Who did this karangan.. I luv u so much.... Damn nice..

    ReplyDelete
  29. [b1tCh]bUst3d_$oh@!January 27, 2012 at 10:48 AM

    ndak da karh karangan yang lebih pro..maksud kue yang lebih senang di faham oleh pemeriksa..klo ndak da ,,ndak pyah lah ambik haty..k.gud luck..

    ReplyDelete
  30. Saya copy :) Terima kasih cikgu :)

    ReplyDelete
  31. tq..snang sikit saya nak buat kerja..copy je..haha

    ReplyDelete
  32. tq....membantu..

    ReplyDelete
  33. Thank you for the karangan , i really like it !

    ReplyDelete
  34. Haha thankz 4 diz karangan mengatasi masalah disiplin pelajar ... I copy je bez tul lark ...hahahax

    ReplyDelete
  35. izinkan saya mengopy dan paste bertujuan untuk persembahan pidato...harap diizzinkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elooe cam ne Yew letak gambor eh ? Tiara

      Delete
  36. Hahahahax .... Leh leh ;)

    ReplyDelete
  37. wahhh membantu lagrhh. terima kasih cikgu. :D

    ReplyDelete
  38. heheh tq... dapat sye menambah kn lagy dalam isi karangan syee><

    ReplyDelete
  39. tenQ..cikgu..it helped me to finish my p.moral kerja kursus...10xx againn..!!

    ReplyDelete
  40. Assalam,nak copy, nice essay :)

    ReplyDelete
  41. thx u helped me to find the main points

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum. cikgu, nak salin karangan ini boleh?

    ReplyDelete
  43. Salam,karangan ni brapa patah perkataan ek?

    ReplyDelete
  44. shelly972 gass d bezJanuary 21, 2013 at 6:10 PM

    wah..thez cmpositin help medo my hw..btw thanks

    ReplyDelete
  45. thank you teacher.its help me a lot.nice essay.btw,,i copy down this essay.hehehe :))

    ReplyDelete
  46. THX CIKGU...sye rse sye dah sedia nak duduki peperiksaan UPSR pade tahun ni...

    ReplyDelete
  47. BAGOOSSS THORRRBAEKKK *copy karangan ni then hantar kat cikgu :3

    ReplyDelete
  48. tq for the karangan................
    tiz helps me a lot.. to improve my karangan

    ReplyDelete
  49. thanks karangan ni helps me a lottt

    ReplyDelete