Wednesday, June 17, 2009

KARANGAN 10

Tajuk : Amalan Menderma Merupakan Budaya Hidup Yang Mulia. Pada Pendapat Anda, Apakah Kepentingan Menderma.

" Tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima " . Begitulah bunyinya pepatah Melayu yang menggambarkan keluhuran amalan menderma . Amalan menderma sememangnya amalan yang mulia . Namun, apakah sebenarnya manfaat yang dapat diperoleh daripada amalan menderma ?

Sebenarnya terdapat pelbagai kepentingan amalan menderma . Antaranya ialah menderma mengajar kita erti bersyukur. Lazimnya, kita selalu lupa bersyukur kerana hanyut dalam keasyikan merungut. Ada pula yang bersifat “tangkai jering” kerana takut kehilangan harta apabila menderma. Namun, budaya menderma menyedarkan kita akan kewujudan Tuhan dan berterima kasih kepada-Nya kerana rezeki yang dilimpahkan kepada kita. Bak kata pepatah Parsi , " Saya menangis kerana tidak berkasut sehingga saya melihat seorang yang tidak berkaki " .

Selain itu, budaya menderma mendorong kita mengamalkan gaya hidup yang sederhana. Terdapat ramai orang yang boros berbelanja hanya untuk menunjuk-nunjuk di khalayak ramai. Namun, sikap ini dapat dikikis apabila seseorang melihat kesusahan dan kemiskinan orang lain. Justeru, timbul kesedaran untuk hidup bersederhana apabila menderma.

Di samping itu, menderma memupuk sikap saling membantu. Apabila menderma, yang kaya akan menolong yang kurang bernasib baik demi membantu beban golongan yang kurang bernasib baik itu. Maka, mereka tidak akan lagi bersifat individualistik atau terlalu bersifat materialistik.

Sebagai kesimpulannya, amalam menderma banyak manfaatnya. Sehubungan itu , amalan menderma wajar dijadikan budaya hidup kita.

Dhesegaan a/l Bala Krishnan
Tingkatan 3A2
SMK St. Michael, Ipoh

8 comments:

  1. yeah baby..........

    ReplyDelete
  2. Tan Wooi Sheng dan Wong Zhen Hao dari 3A2 sudah siap~~

    ReplyDelete
  3. GOOD. THANK U FOR GIVE US SOME CONTOH KARANGAN

    ReplyDelete
  4. It's amazing.If u don't mind sending more karangan samples.

    ReplyDelete
  5. it's azaming. if u hane more karangan plesae send more .........

    ReplyDelete
  6. ma kasih yaa...hahahak at least dpt r aku tiru bulat2 karangan nie...hahahak dpt markh best pnye la...ma kash bagat,....muuuuuuuuaaaaaahhhhh pd spe yg wat krangan nie....love u!!!!![nornasuha]

    ReplyDelete