Sunday, March 29, 2009

KARANGAN 5

MINAT MEMBACA SEMAKIN BERKURANG KERANA PENGARUH MEDIA ELEKTRONIK.
BINCANGKAN.


(PERENGGAN PEDAHULUAN DAN PENUTUP TIDAK PERLU UBAH APA-APA HANYA SALIN SAHAJA)

Dalam dunia yang bertunjangkan maklumat kini, media massa mempunyai peranan yang amat besar kepada masyarakat. Tidak kiralah sama ada media cetak seperti akhbar, majalah, buku atau media elektronik seperti radio, televisyen atau video. Fungsi kedua-duanya adalah sama iaitu untuk menyampaikan maklumat, menyediakan hiburan dan memberi pendidikan kepada orang ramai. Justeru, pengaruh media massa ini tidak ada sesiapa yang berani menidakkannya.
Isikan tempat kosong di dalam perenggan di bawah dengan perkataan yang difikirkan sesuai

Sejak kecil lagi anak-anak sudah didedahkan kepada .............dan video. Rancangan yang .................. seperti kartun dan hiburan memang menyeronokkan mereka. Maksudnya, anak-anak sudah terlebih dahulu dididik dalam persekitaran media ................ sebelum mereka tahu membaca dan ................... . Kalau tabiat negatif terhadap pembacaan seperti ini sudah terpupuk sejak kecil-kecil lagi, bagaimanakah hendak diharapkan akan lahir masyarakat yang berminat membaca apabila mereka .............. kelak?

Baiki Ejaan yang terdapat di dalam perenggan di bawah dan gariskan ejaan yang telah dibetulkan ( 5 kesalahan )

Sungguhpun, bahan bacaan mengandungi baris-baris dan paling tidak beberapa ilastrasi dan gambarajah. Televisyen dan video misalnya tidak mementingkan baris-baris tetapi mementingkan gambar, suara dan muzik. Ketiga-tiganya bergabungjalin sehingga menghasilkan keserasian visul dan pendengaran. Bahan-bahan bacaan gagal menghasilkan panduan ini. Sebab itulah minat masyarakat kepada pembacaan kurang kalau dibandingkan dengan minat masyarakat kepada media elektronik sebab televisyen dan video misalnya mendatangkan kesan yang lebih hebat dan mempesonakan.


Lengkapkan perenggan di bawah dengan frasa yang disediakan (berwarna biru)

Buku semakin banyak................ Bentuknya beraneka jenis dan ................ Kecangihan bentuk ini menuntut ............... Pendapatan orang ramai tidaklah semuanya tinggi. Ramai yang miskin. Kalau begitu, sebilangan besar anggota masyarakat............... yang sentiasa berubah dalam sekelip mata. Daya belian yang kurang ini menyebabkan ................... Kalau beralih kepada televisyen dan video misalnya, mereka hanya ....................untuk membeli set-set berkenaan, sedangkan programnya tidak pernah berbeli.

harga dan kos yang tinggi
di pasaran.
orang ramai kurang minat membaca
kurang mampu hendak membeli buku
perlu mengeluarkan wang sekali sahaja
menarik pula keadaannya.

Jelaslah kepada kita, bahawa media massa seperti radio, televisyen dan video jauh lebih berperanan penting dan telah menguasai kehidupan manusia zaman moden. Manusia sentiasa sibuk dan tidak ada masa hendak meluangkan waktu mambaca buku-buku yang tebal-tebal dan berat-berat. Kepenatan bertugas sepanjang hari yang memerah otak perlu direhatkan. Caranya bukan dengan membaca bahan-bahan bacaan tetapi beralih kepada program-program yang menarik melalui televisyen dan video.

7 comments:

  1. Tan Wooi Sheng dari kelas 3A2 sudah siap XD

    ReplyDelete
  2. gu.... dah siap utk minggu april 1.. jaga kesihatan cikgu... devaNANTHAN 3A2...

    ReplyDelete
  3. saya sudah siap...
    Dhanesh 3A2....

    ReplyDelete
  4. Soo dari kelas 3A2 siap !!

    ReplyDelete
  5. Pn Agila
    saya sudah siap
    ZARUL FITRI 3a7

    ReplyDelete
  6. PN.Agila
    saya sudah siap
    Ahmed Razin 3A4

    ReplyDelete